wardah solehah

Monday, February 2, 2009

MLM??

Apa itu MLM?? MLM adalah singkatan Multi Level Marketing. Ramai yang menganggap MLM adalah business y tipu orang. Pada aku, MLM x semuanya menipu. Ada yang ok..yang dikatakan menipu dan tak betol adalah disebabkan system yang diguna pakai. Salah satunya system berunsur riba’. Kalau kita katakan sume MLM tak betol bagaimana pula dengan HPA? Adakah ianya menipu? Fikir-fikirkan sendiri.


Aku pernah join salah satu MLM. Mule ada orang ajak g office. Aku pun ikut aje. Orang yang bawa aku tu, orang yang aku percaya. So, tak la risau sangat. Then, dia bawa aku g jalan2 sekitar office. Kemudian tunjukkan marketing plan. Memang teruja selepas tu. Bila pq2, aku terus nak join. Aku nekad, nak cari RM2500 untuk modal bizness. Aku target pada diri sendiri yang aku nak dapatkan RM2500 dalam mase 2 hari. Alhamdulillah akhirnya capai target. Aku pun join la bizness ni dan digelar sebagai franchisee. Dan start dari tu aku cari partner. Dan lama kelamaan aku dapat seramai 3 orang partner. Cukup 5 orang partner aku digelar sebagai Baron. Aku nak cepat2 jadi baron, aku pun trus bli Baron tanpa 2 orang lagi partner. Means, aku beli stock dulu. Aku beli stock dengan harga RM6k. Tau tak cam mane aku dapat RM6k?..aku juga ada target masa yang aku beri pada diri aku sendiri sama macam cari duit untuk franchisee . Aku target 3 hari, tapi aku berjaya kumpul dalam masa 4 hari. Alhamdulillah..When aku dapat partner, aku akan tolak stock aku dan secara tak langsung aku akan dapat cash money. Nak ke position seterusnya aku kene jadikan 3 orang bawah aku Baron macam aku. Setelah beberapa bulan aku pun jadi count. Now aku still count.. Sebenarnye partner aku semuanyer adalah kawan aku. Aku pernah gak try cari stranger. Tapi Cuma berjaya bawa g office je. Stranger tu x nak join. Isk3x sedih gak. Adalah dalam 3 orang aku bawak. Tapi aku dapat rasakan yang ini merupakan satu kejayaan besar buat aku, when aku dapat bawa stranger2 terhormat ke office dan tunjukkan peluang bizness kat dorang, walaupun dorang tak join. Now, aku nak pesan pada pambaca blog sekalian, first, niat kene btol..Aku join business ni adalah kerana DIA dalam masa yang sama untuk membantu dan memberi peluang pada orang len. How to get income easily? Kita percaya 9/10 dari keuntungan adalah dari berniaga. So, tgu apa lagi, buatlah business!! Ini merupakan satu jalan yang agak mudah untuk dapatkan income. Walau apapun usaha tetap kene ada r. Apa-apa pun dalam hidup ni, tanpa usaha tiada hasil. Dan biasanya kawan2 yang aku ajak adalah orang yang ekonomi tak stabil dan hidup agak susah. Semenjak aku memegang jawatan Executive Company, Aku stop jap. Aku nak focus pada Company. When duk dalam Company memang tak sempat nak MLM. Sebenarnya pada mulanya ibu ku tak bagi join, sebab modal terlalu besar. Tapi aku yakin yang aku boleh wat dan aku percaya high risk, high return. Disebabkan ibuku nampak yang aku bersungguh-sungguh, ibu pun tak kisah. Terpulanglah pada aku. Ibu percaya pada aku setelah melihat kesungguhan dan keazamanku. Ibu ‘Sporting’. Memang banyak income yang aku dapat. Income tu untuk ibu…dan beberapa ribu lagi, aku masukkan dalam bank..Ni juga merupakan pengalaman yang indah buat aku..lagi2 pengalaman cari duit nak join bisness. Bila orang tau aku banyak duit, ramai btol lah nak pjm. Aku tak kisah. Tapi y aku sedih, pjm tak nak bayar balik. Sekarang ni, adalah around RM2k orang hutang kat aku. Aku nazar, kalu ada yang bayar, aku akan infaqkan sebahagian dalam tabung Company. Isk3 sdihnyer..Tapi kalu dorang tak nak bayar, xpelah aku halal kan ajelah. Sebelum aku join bizness ni, aku banyak mengkaji tentang bizness ni. Aku try tanye ustaz2 dan sahabat2 serta aku serve kat internet tentang business ni. Setelah aku yakin, baru aku join this business.


Notes:
Kalau kawan2 nak tau macam mana saya dapat duit dalam jangka masa yang singkat, saya ada strategy dan petuanya. Nak tau tak?

Moral of the Story:
1) Kita perlu yakin pada diri sendiri, Then baru bley yakinkan orang lain.
2) Perlu ada keyakinan dan keazaman dalam diri dalam melakukan sesuatu kerja.
3) Melakukan sesuatu kerja dengan bersungguh-sungguh.
4) Perlu ada target dalam diri dan usaha dalam mencapai target tersebut.
5) Perlu ada sifat berani dalam diri.
6) Berfikiran positif.
7) Jangan ada sifat berputus asa.
8) Perlu cuba sesuatu yang baru.
9) Jangan mudah percaya, sebaliknya perlu mengkaji dan berfikir dahulu sebelum bertindak
10) Bijak mendahulukan yang terpenting dari yang penting.
11) Bijak membahagi masa
12) Perlu ada sifat tolong menolong
13) Pengorbanan
14) Berdaya saing
15) Niat kene betol dan clear
16) Perlu ada strategy
17) Bersifat hati-hati dan jangan mudah dipengaruhi
18) Berfikitan matang dan jauh kehadapan”Think about future”


No comments:

Post a Comment

zikrullah

Photobucket
MyMuslimPage.com Cursors
read quran

Ni hamster saya. Errmmm..dia kuat makan. Kita bagi dia makan sama-sama ek. Biar cepat gemuk..