wardah solehah

Wednesday, February 17, 2010

50 Perkara dari Tan Sri Syed Mokhtar


1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarkatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan


2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.


3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.


4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.


5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.


6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.


7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.


8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.


9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.


10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo , New York dan London . Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?


11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.


12. Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.


13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah


14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.


15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa !


16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak .


17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.


18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.


19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.


21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.


22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).


23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.


24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.


25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat. Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.


26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki) . Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.


27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.


28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.


29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan .


30. ……kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.


31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.


32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.


33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.


34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.


35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.


36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.


37. Tiada sebab kenapa orang Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju . Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.


38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.


39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.


40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar . Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.


41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.


42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.


43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.


44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.


45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.


46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.


47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.


48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.


49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi.


50. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan.

Saturday, December 5, 2009

Petua Nak Bahagia












Jadilah wanita solehah, jadilah syuhada', mujahidah dan daei'ah, perempuan acuan al-Quran, ‘hurun ein’ syurga dunia sebelum menjadi ‘hurun ein’ syurga yang abadi. Bakal seorang ibu, bukan sebarangan ibu!..Ibu yang bakal melahirkan mujahid-mujahidah Islam.. Bakal seorang isteri mithali yang boleh menyerahkan diri dan membakar semangat suami dalam perjuangan.. Bintang hati bakal suami.. Terus bersinar dan istiqamah menyinari.. Menjadi mujahidah yang menghayati perjuangan.. Yang mana perasaan, percakapan dan tindakannya telah dikuasai kesanggupan terhadap perjuangan demi ALLAH.. Mu’minah yang punya ta'alluq bilLAH yang kuat! ..Puteri Hawa kesayangan Adam!

Menjaga Sunnah Pentahapan (Marhalah) dalam da'wah

DALAM melakukan pengambilan tindakan yang mudah juga sangat dianjurkan untuk menjaga sunnah pentahapan dalam melakukan da'wah, sebagaimana yang berlaku dalam sunnatullah pada
makhluk-Nya dan pada perintah-Nya; dan juga yang berlaku didalam penetapan hukum Islam yang berkaitan dengan shalat,puasa, dan ibadah-ibadah yang lainnya, serta pengharaman
hal-hal yang diharamkan.

Contoh paling jelas yang kita ketahui bersama ialah pengharaman khamar, yang penetapan hukumnya dilakukan secara bertahap.

Ada kemungkinan bahwa karena ada pentahapan yang berlaku didalam penetapan hukum tersebut, maka Islam tetap melanjutkan "sistem perbudakan" yang tidak dihapuskan sama sekali, sebab bila sistem yang berlaku di seluruh dunia pada masa kemunculan Islam dihilangkan sama sekali, maka akan mengguncangkankehidupan sosial dan ekonomi. Dan oleh karena itu, Islam mempersempit ruang gerak sistem ini, dan menyingkirkan segala hal yang dapat menimbulkannya sejauh mungkin. tindakan seperti ini dapat dikatakan sebagai penghapusan sistem perbudakan secara bertahap.

Sunnah Ilahi berupa pentahapan ini harus kita ikuti dalam mendidik manusia ketika kita hendak menerapkan sistem Islam dalam kehidupan manusia pada zaman ini, setelah berakhirnya periode perang pendidikan, syariat, dan sosial dalam kehidupan Islam.

Kalau kita hendak mendirikan "masyarakat Islam yang hakiki", maka kita jangan berangan-angan bahwa hal itu akan dapat terwujud hanya dengan tulisan, atau dikeluarkannya keputusan dari seorang raja, presiden, atau ketetapan dewan perwakilan rakyat (parlemen)...

Pendirian masyarakat Islam akan terwujud melalui usaha secara bertahap; yakni dengan mempersiapkan rancangan pemõkiran, kejiwaan, moralitas, dan masyarakat itu sendiri, serta
menciptakan hukum alternatif sebagai ganti hukum lama yang berlaku pada kondisi tidak benar yang telah berlangsung lama.

Pentahapan ini tidak berarti hanya sekadar mengulur-ulur dan menunda pelaksanaannya, serta mempergunakan pentahapan sebagai'racun' untuk mematikan pemikiran masyarakat yang terus-menerus hendak menjalankan hukum Allah dan menerapkan syariat-Nya; tetapi pentahapan di sini ialah penetapan tujuan, pembuatan perencanaan, dan periodisasi, dengan penuh kesadaran dan kejujuran; di mana setiap periode merupakan landasan bagi periode berikutnya secara terencana dan teratur, sehingga perjalanan itu dapat sampai kepada tujuan akhirnya... yaitu
berdirinya masyarakat Islam yang menyeluruh.

Begitulah metode yang dilakukan oleh Nabi saw untuk mengubah kehidupan masyarakat Jahiliyah kepada kehidupan masyarakat Islam, sebagaimana yang telah kita jelaskan pada bab
sebelumnya.

Di antara tindakan seperti itu dan telah menampakkan hasilnya ialah apa yang diriwayatkan oleh para ahli sejarah tentang kehidupan Umar bin Abd al-Aziz, yang oleh ulama kaum Muslimin
dikatakan sebagai "khalifah rasyidin yang kelima," atau Umar kedua, karena dia meniti jalan yang pernah diterapkan oleh datuknya, al-Faruq Umar bin Khattab; bahwasanya anaknya, Abd al-Malik --yang pada saat itu masih muda, bertakwa, dan memiliki semangat yang menggelora-- berkata kepada ayahnya: "Wahai ayah, mengapa berbagai hal tidak engkau laksanakan
secara langsung? Demi Allah, aku tidak perduli bila periuk mendidih yang dipersiapkan untukku dan untukmu dalam melakukan kebenaran."

Pemuda penuh gairah ini menginginkan ayahnya --yang telah diangkat oleh Allah SWT untuk memimpin kaum Muslimin-- agar menyingkirkan berbagai bentuk kezaliman, kerusakan, dan penyimpangan sekaligus, tanpa harus menunggu-nunggu lagi; kemudian tinggal menunggu apa yang terjadi.

Akan tetapi ayahnya yang bijak menjawab pertanyaan anakya: "Jangan tergesa-gesa wahai anakku, karena sesungguhnya Allah SWT mencela khamar dalam al-Qur'an sebanyak dua kali, kemudian mengharamkannya pada kali yang ketiga. Dan sesungguhnya aku khawatir bila aku membawa kebenaran atas manusia secara sekaligus, maka mereka juga akan meninggalkannya secara sekaligus. Kemudian tercipta orang-orang yang memiliki fitnah." 16

Khalifah yang bijak ingin menyelesaikan pelbagai persoalan umat manusia dengan bijak dan bertahap, berdasarkan petunjuk sunnah Allah SWT ketika Dia mengharamkan khamar. Dia menurunkan kebenaran sedikit demi sedikit, kemudian membawa jalan hidup kepada mereka selangkah demi selangkah... Dan memang beginilah fiqh yang sahih. 17

Catatan kaki:

16 Lihat al-syathibi, al-Muwafaqat. 2:94

17 Lihat buku kami, Madkhal li Dirasah al-Syari'ah
al-Islamiyyah, bab al-Waqi'iyyah, h. 120-121.

Ujian Adalah Tarbiyyah

KAK FARAH…..u must be strong!! Ujian adalah tanda sayangnya Allah kepada kita...ingat tak surah yang sering kali syam sebut-sebutkan ketika usrah…”Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (Al-Baqarah 2:216). Ayat ni sesuai sangat dengan kak Farah & family…Ujian adalah tarbiyyah dari Allah nak menguji keteguhan iman kita ’ان ألله مع ألصابرين‘ walaupun tiada disisi tetapi doa sentiasa mengiringi...

Jangan lupa baca doa yang syam send by message ye…itu doa ma’thur. Bagus doa tu & remind balik asma ul husna yang kita bincangkan semasa usrah…setakat itulah yang syam mampu tolong…Alhamdulillah kak & husband banyak support juga dari saudara-saudara dan kawan-kawan jauh mahupun dekat. Itu tandanya semua orang prihatin dan sayang pada akak sekeluarga. Subhanallah…Tak putus-putus orang menziarahi suami akak di hospital

Dengan nasihat-nasihat dan mutiara semangat daripada depa, InsyaAllah akak akan jadi lebih tabah setabah Srikandi-srikandi Islam insyaAllah...seperti sabda Rasulullah s.a.w : “bandingan orang mukmin saling berkasih sayang dan bertimbang rasa sesama mereka adalah seumpama tubuh yang satu. Seandainya salah satu anggotanya sakit nescaya seluruh tubuh yang lain mengadu kesakitan”.

Riwayat Bukhari : “Wujudkanlah tali persaudaraan yang ikhlas natijah daripada kasih sayang demi mencapai keredhaan Allah. Binalah persaudaraan ummah atas dasar iman dan taqwa kepada Allah. Sebagai insan biasa, memang susah kita nak accept semua ni. Lagi-lagi ia datang secara mengejut. Tapi syam percaya berbekalkan motivasi dan semangat akak n husband, akak boleh accept ujian ni dengan redha.

Setiap orang Allah beri ujian yang berbeza-beza, Ujian yang Allah tahu sesuai dengan kesanggupan hamba Nya. Means that, ujian untuk Kak Farah ini, adalah ujian yang Kak Farah boleh hadapi.‘لأ يكلف ألله نفسا الأ وسعها‘. DIA tahu setakat mana kemampuan hamba-hambanya. I know u can face it. Berdoalah senantiasa agar dipermudahkan menghadapi ujiannya. ‘وقال ربكم ادعوني أستجب لكم’

Syam suka dengar when akak nasihat, motivate syam or bagi apa-apa input. Sometime bila kita berborak mesti banyak input yang akak salurkan pada kami…especially pada syam n kak fatihah. Bukan borak kosong. Bestlah…akak banyak ilmu. Walaupun perkenalan kita baru beberapa bulan, tapi rasa macam dah kenal lama...itulah “ukhuwwah fillah”…tersimpul dengan ikatan aqidah…luv u so much..

Mungkin ikatan ukhuwwah ini yang menyebabkan bila kak di beri ujian sebegini, syam juga rasa tempiasnya…macam Puan Saerah n sahabiah lain kata, cubit peha kanan, peha kiri pun terasa sakit juga...Dont worry my dear, pasti ada hikmah disebalik ujian. Teringat pula, bila kita main tarik-tarik tali bila usrah last month kalau tak silap…kita sakit, sahabiah lain pun terasa sakit gak..sampai Puan Jas pun teriak sakit. Macam surah Al-Hujuurat ayat 10.

“U are carring person, that’s y everyone carring with u”…take care na…care your husband and u too. Jangan lupa makan dan tidur secukupnya. We LOVE u!!!..Inilah secebis bingkisan semangat yang sempat syam coretkan buat akak dan family…Moga ianya menjadi santapan buat diri ini dan pembaca-pembaca sekalian.Yang baik itu datangnya dari Allah, dan yang buruk itu juga datangnya dari Allah, tetapi disandarkan kepada insan yang lemah ini. Wallahu a’lam…syukran



Pemimpin

DALAM surah al-Hajj ayat 40-41, Allah berfirman, “Sesungguhnya Allah menolong sesiapa yang menolong agamanya. Sesungguhnya Allah Maha Gagah, lagi Maha Perkasa. Iaitu mereka yang jika kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi nescay amereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang makruf serta mencagah perbuatan yang mungkar. Dan kepada Allah sahajalah kembali segala urusan”

Dalam ayat ini Allah menceeritakan tentang golongan yang mendapat pertolongan daripad Allah. Mereka ialah golongan yang diteguhkan kedudukan mereka dimuka bumii berdasarkan kalimat ‘makkannaahum fil ardh’ dalam surah al-Hajj ayat 41. Imam Al-Hasan dan Abu Al’-Aliyah mentafsirkan golongan ini sebagai golongan daripada umat yang diberikan kemenangan oleh Allah. Imam Ibn Abu Najih mentafsirkannya sebagai pemimpin-pemimpin. Imam Ad-Dahhak mentafsirkannya sebagai mereka yang dikurniakan kerajaan dan kekuasaan oleh Allah. Kesemua pendapat ini dilaporkan dalam Al-Jamik Li Ah-Kamil Quran oleh Imam Qartubi. Pemimpin yang bagaimanakah yang mendapat pertolongan dan diredai Allah? Secara dasarnya Allah tidak memberikan cek kosong kepada para pemimpin. Sebaliknya yang diberikan kepada mereka adalah amanah dan tanggungjawab. Antara tanggungjawab itu ialah mendirikan sembahyang, menunauikan zakat, menyuruh berbuat yang makruf serta mencegah perbuatan yang mungkar

Pemimpin & Solat

Seseorang pemimpin muslim memerlukan bantuan dan pertolongan untuk melaksanakan tugasnya dengan baik. Dan penolong yang terbaik baginya ialah Allah. Justeru Pemimpin Muslim perlu sentiasa mendekati Allah dengan beribadat kepadanya dan ibadah yang paling penting ialah solat. Seorang muslim yang tidak melaksanakan solat tidak layak menjadi pemimpin. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, nabi bersabda, “sebaik-baik pemimpinmu ialah mereka yang kamu kasihi dan mereka mengasihimu dan kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu. Sejahat-jahat pemimpinmu ialah mereka yang kamu benci dan mereka membencimu dan kamu mengutuk mereka dan mereka mengutukmu. Sahabat-sahabatpun berkata: Bolehkah kami menentang mereka? Jawab nabi: Tidak, selama mana mereka tetap menegakkan solat”

Hadis ini menunjukkan apabila seseorang pemimpin Muslim memperkecilkan solat, dia perlu turun dari jawatan kepimpinannya

Pemimpin & Zakat

Hubungan yangbaik dengan Allah perlu disusuli dengan hubungan yang baik sesama manusia. Dalam erti kata yang lain, seseorang pemimpin Muslim perlu berada dimasjid unutk beribadah dan perlu juga berada di rumah rakyat untuk membantu mereka. Kebajikan rakyat tidak boeh diabaikan termasuk dalam aspek material dan kesenagan duniawi. Jika boleh, kemiskinan dibasmi sepenuhnya dan semua rakyat hidup dalam senang lenang

Antara contoh terbaik ialah pemerintahan khalifah Omar bin Abdul Aziz. Beliau terkenal sebagai seoarag pemimpin yang bertaqwa lagi adil. Pemerintahannya memakan masa 30 bulan. Dalam masa itu, kemiskinan berjaya dibanteras dan rakyat ketika itu hidup dalam kemewahan. Berhubung dengan ini Yahya bin Said meriwayatkan, “Khalifah Omar Abdul Aziz mengutus aku untuk mengutip zakat di Afrika. Aku pun melaksanakan tugas ini dan kemudiannya aku pun mencari golongan fakir miskin untuk di berikan zakat namun golongan ini tidak aku temui. Sesungguhnya Khalifah Omar Abdul Aziz telah menjadikan kami manusia yang kaya raya.” Ibadah zakat yang disebutkan dalam surah Al-Hajj ayat 41menekankan tentang aspek ini. Kebajikan rakyat dalam aspek duniawi tidak boleh dipandang ringan

Pemimpin & Amar Makruf Nahi Mungkar

Terdapat sebahagian pemimpin Muslim yang tidak melupakan solat dan zakat, tetapi mereka melupakan tanggungjawab untuk mengajak jepada makruf dan mencegah kemungkaran. Mereka juga tidak layak memimpin masyarakat. Berhubung dengan ini, Imam Qartubi dalam Al-Jamik Li Ahkamil Quran, melaporkan perkataan Imam Sahl bin Abdullah yang bermaksud mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran adalah wajib ke atas mereka yang berkuasa dan ulamak

Zikrullah-Hati

Di atas IzinNya dan RahmatNya...Alhamdulillah syukur kita dengan segala ciptaanNya.
Wahai sahabatku serta saudaraku, Jangan meninggalkan zikir, kerana engkau belum selalu ingat kepada Allah di waktu berzikir, sebab kelalaianmu terhadap Allah ketika tidak berzikir lebih berbahaya daripada kelalaianmu terhadap Allah ketika kamu berzikir..

Banyak nas yg mengungkapkan menfaat dzikir, dan perintah melaksanakannya, dengan tegas dan muhkamat..dan dzikir juga merupakan kunci dan ruhnya setiap peribadatan tidak kira samada berdzikir dengan lidah, aqal, qalbi, pancaindera, Ruh, Sirr ke dan sewaktu dengannya, semuanya Allah lebih Maha Mengetahui akan kesungguhan cara dan kaedah untuk mengingatiNya ( Dzikir ) kerana semuanya yang berlaku sebenar-benarnya adalah kerana Di atas IzinNya dan RahmatNya...

Dzikir pun kadang-kala boleh jadi kelam kabut bila asyik nak mengejar bilangan dzikir...kononnya nak capai maksud tertentu. Setahunya dzikir itu dilakukan dengan tenang, Kualiti mengatasi kuantiti.. Biar lambat asalkan sempurna. Ikut kemampuan bukan kemahuan demi mendapatkan KeredhaanNya..

Pada pandangan saya,.. kemuncak dzikir bukan lagi menjadi kiraan-kiraan tertentu atau mentera-mentera suci mahupun kalimah-kalimah Haq dan bertempat-tempat, tetapi haqiqatnya merasai..informasi ini bukan lagi berupa khayalan ataupun kesimpulan intelektual tetapi pengertian pada sebuah kenyataan yang bisa di rasakan itupun di atas IzinNya dan RahmatNya..bukan untuk di perdebatkan kerana hal ini sebuah rasa yang mesti di masuki.."

Jangan berhenti pada pandang dan tilik untuk setiap denyutan jantung kita tapi teruskan merasai pada yang sedang menggerakkan denyutan jantung mahupun qalb itu, Ia amat dekat dan lebih dekat lagi dari ( hati On-Off ) ke ??, atau apa istilahnya semahu hati ".wallahu'alam

Tuesday, July 7, 2009

Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (Ko-SPIN '09)

Bersempena dengan Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara, beberapa anggota Gamis cawangan negeri Perak telah berkesempatan untuk menemui S.S Dato’ Seri Mufti Negeri Perak pada 9 Jun 2009 yang lepas di pejabat beliau bagi mendapatkan pandangan, buah fikiran serta seterusnya menjemput beliau untuk hadir sama ke kongres yang julung-julung kalinya diadakan ini. Ikuti sedutan penting temuramah ringkas kami bersama beliau.

GAMIS Perak : Assalamualaikum wbr. Terima kasih kerana sudi menerima permohonan kami untuk bertemu dengan Dato’ Seri biarpun jadual yang begitu padat.Kami amat berbesar hati dapat bertemu bual dengan Dato’ Seri yang cukup disegani sebagai seorang mufti yang konsisten dan lantang memperjuangkan isu ummah seperti isu gejala murtad suatu ketika dahulu. Baiklah, diringkaskan cerita, selaku orang yang cukup masak dalam lapangan masyarakat dan berdepan secara langsung dengan permasalahan ummah, apakah pandangan Dato’ Seri berhubung dengan sistem pendidikan khususnya sistem pendidikan Islam yang diamalkan di Malaysia kini?


Mufti Perak : Terima kasih kepada saudara yang bertanya. Baiklah, sewaktu zaman Anwar Ibrahim menjadi Menteri Pelajaran, beliau telah merubah Kementerian Pelajaran kepada Kementerian Pendidikan, dengan tujuan bahawa kita bukan belajar ilmu sekadar untuk melahirkan intelektual semata-mata, tapi kita belajar untuk menjadi seorang yang berilmu yang beramal dengan ilmunya. Kerana itulah diubah kepada Kementerian Pendidikan. Jadi termasuk dalam usaha ini yang kita panggil sebagai tarbiyyah Islamiah. Saya dah bangkitkan lama isu pendidikan Islam ini, satu di antaranya kesilapan yang paling besar pernah dibuat ialah apabila subjek pendidikan Islam ini tidak dijadikan matapelajaran yang wajib , ia hanya menjadi subjek sampingan. Yang kedua, Islam hanya diajar untuk pengetahuan bukan untuk amalan, jadi kerana itu kita kena ubah sistem yang sedia ada ini. Umpamanya kita kena usahakan dalam bahagian pendidikan aqidah, tekankan bahagian aqidah Islamiyah ini sehingga para pelajar kita benar-benar menjadi yakin dan benar pegangan aqidahnya. Kita juga perlu tekankan aspek pendidikan syariah Islamiyyah, hingga mereka merasakan satu kewajiban untuk melaksanakan syariat Allah, barulah akan lahir manusia yang sebenar-benar mukmin .

Gamis Perak : Jadi Dato’ Seri, izinkan saya mencelah. Apa yang dinyatakan Dato’ sebentar tadi menggambarkan kelompongan yang begitu ketara dalam sistem pendidikan Islam di Negara ini. Sekiranya tiada perubahan dilakukan, bagaimanakah Dato’ Seri melihat natijah yang bakal berlaku?

Mufti Perak : Sekiranya ini tidak dilaksanakan akan melahirkan manusia yang muslim hanya pada nama, bahkan jauh daripada ciri-ciri yang layak selaku mukmin. Ini yang kita kena ubah. Saya dah bercakap lama isu ini , tapi ramai orang marah. Akibat dari sistem pendidikan yang pincang ini yang kita tinggalkan terus urusan agama, akhirnya lahir satu generasi yang hanya hidup dalam kepalanya memikirkan soal kebendaan, diburukkan lagi dengan sogokan media-media dengan hedonism dan pesta-pesta yang bukan-bukan, sehingga masyarakat menjadi lalai. Maka ketika inilah kita lihat anak muda kita mudah dipengaruhi dengan dadah, pergaulan bebas dan sebagainya yang dengan itu dijadikan umpan untuk merosakkan umat.

Gamis Perak : Bercakap berkenaan kerosakan ummat, pada kami, kami melihat kaitan yang begitu rapat antara pendidikan Islam dan isu keruntuhan akhlak dan kekosongan jiwa masyarakat daripada penghayatan Islam yang akhirnya menjurus kepada lemahnya iman dan berleluasanya gejala murtad. Adakah Dato’ Seri bersetuju dengan kenyataan ini dan bolehkah Dato’ Seri bercerita lebih lanjut berkenaan isu gejala murtad yang pernah dato’ Seri dedahkan pada tahun 2006 dahulu?

Mufti Perak : Ya, benar.. Saya pernah mendedahkan seramai 260 ribu bangsa Melayu Islam telah murtad masuk Kristian, itu baru yang masuk Kristian dan saya tak sebut yang masuk hindu, mungkin ratus ribu lagi. Apabila saya bawa ketengah isu serius ini, orang tidak ambil berat bahkan menuduh saya tiada fakta dan mencari publisiti, sedangkan sumber yang saya peroleh adalah daripada Persatuan Peguam-peguam Islam yang berjumpa saya, yang mana sampai ke pengetahuan mereka melalui laporan kemajuan paderi-paderi. Jadi, kenapa bila saya bangkitkan perkara ini ramai orang marah? Dan sebenarnya, selepas daripada pendedahan yang saya buat itu, kerajaan juga telah membuat satu kajian pada tahun 2007 berkenaan isu ini, hasilnya mereka dapati bukan sahaja 260ribu melayu Islam yang telah murtad, tetapi lebih daripada 400ribu yang telah bertukar agama kepada Kristian, tapi malangnya hasil kajian ini didiamkan dan tidak diwar-warkan ke dada-dada akhbar apatah lagi untuk diselesaikan. Jadi, tidak selesai (masalah ini). Untuk pengetahuan saudara, dua minggu sudah, 90 orang Melayu Islam telah masuk Kristian di Ipoh sahaja,dan minggu lepas lagi 15 orang(murtad) .

Gamis Perak : Jadi, apakah langkah yang sepatutnya kita lakukan?
Mufti Perak : Saya rasa sampai masanya kita kena bertindak dan lakukan sesuatu. Keadaan yang sedia ada ini perlu diubah dan diperbetulkan. Saya amat berharap agar kongres ini sebolehnya dijemput semua ngo-ngo,badan- badan, dan parti-parti politik termasuklah UMNO sebagai satu force dan kuasa yang cukup kuat untuk mendesak kerajaan berfikir dan melakukan perubahan demi kesejahteraan generasi akan datang.


Gamis Perak: Untuk pengetahuan Dato’ Seri, insyaALLAH wakil-wakil dari ngo, pertubuhan-pertubuh an berkaitan dan parti-parti politik termasuklah UMNO memang telah dijemput untuk menghadiri kongres ini. Izinkan saya bertanyakan soalan yang terakhir, sekiranya perubahan tidak dilakukan, apakah yang akan terjadi, dan apakah harapan Dato’ Seri terhadap usaha kami dalam menganjurkan kongres ini?

Mufti Perak : Saya berpandangan, selagi sistem pendidikan Islam terus dianaktirikan dan dipandang sebagai benda sampingan, maka selagi itulah masalah kepincangan ummah dan kerosakan nilai ini tidak akan berubah ke arah yang lebih baik bahkan akan bertambah parah lagi. Alhamdulillah , saya amat terharu kerana kesedaran ini timbul dari penuntut atau mahasiswa itu sendiri. Sepatutnya warga pendidik yang sedar dan berjuang melaukan tindakan yang sepatutnya tetapi tidak berlaku sebaliknya perubahan mahu dilakukan oleh kaum mahasiswa.. Saya rasa saya amat bersetuju dengan penganjuran kongres ini dan berbesar hati untuk mengikutinya, dan berharap hasil yang lumayan daripada kongres ini. Saya amat-amat berharap, selama hayat masih ada di dunia ini, saya mahu lihat sistem pendidikan Islam di Negara ini diangkat dan diutamakan sebagai kunci penyelesaian masalah ummah yang kian parah ini..

Gamis Perak :
Terima kasih Dato’ Seri..

Wednesday, May 6, 2009

Bingkisan Semangat Buat Mujahid Muda dan Mujahidah Solehah

Iqraaa'3x

"Disaat hati dan fikiran bercelaru ..Al-Quran menjadi penenangnya.."

"Senandungkan Al-Qur’an di tepi-tepi sungai, di pinggiran hutan yang rimbun, di antara burung-burung yang sedang berkicauan membaca untaian puisi cinta, atau di hadapan gemercik aliran air sungai yang sedang mengisahkan perjalanannya dari hulu ke hilir..."



Setiap sesuatu itu bertasbih memuji-Nya, akan tetapi kamu tidak dapat memahami cara mereka bertasbih..."
~Surah Al-Isra', Ayat 44~

Salam imtihan..

..Buat semua sahabat perjuangan moga berada di dalam redha Allah..

Exam2x……….

Pening? Serabut? Tension? macam-macam perasaan ada...Muhasabah balik punca hati gelisah, sedih, kenapa tak tenang...
Pesanan buat diri dan untuk semua..luangkanlah waktu menatap ayat-ayat suci Al-Qur'an.Dampingilah kalamullah, di waktu sempit, di waktu lapang.
Jangan jemu mengalunkan puisi-puisi indah dalam kitab-Nya. Di situ ada keajaiban yang tak tersingkap, di situ ada penawar yang tak terlihat, di situ mukjizat yang hebat...
Moga 'mutmainnah' sudi mengetuk pintu hatiku...ameen...
"Alaa bizikrillaahi tatma'innal quluub..."

Kepada sesiapa yang masih berada di medan jihad..teruskan perjuangan anda. Moga kejayaan yang menjadi impian seterusnya menjadi milik anda. Marilah sama-sama kita tanamkan keyakinan bulat-bulat kepadanya agar kita sentiasa bergantung harap padaNya. InsyaAllah..sepertimana yang dijanjikan oleh Allah. ‘Jika kita menolong agama Allah, pasti Allah akan menolong kita’(surah Muhammad; ayat7). Marilah sama-sama kita manfaatkan sedikit masa yang kita ada untuk menghabiskan saki baki hari untuk menuntut ilmu pinjamanNya..disamping mencantikkan dan memperkasakan hari-hari kita dengan sentiasa mencintai dan mengingatiNya, lafazkan kalimah cinta dari bibir yang sentiasa dahagakan zikrullah, dan ayat-ayat qur’an sebagai santapan rohani yang tidak kunjung malap. Agar kita ini sentiasa diberi sakinah ketika sebelum, dan selepas menjawab peperiksaan.

Bismillahirrahmanirrahim…Ya Allah berikanlah aku kesempatan waktu untuk memohon darimu..anugerahkan aku kejayaan dalam peperiksaan akhirku..anugerahkan kejayaan kepada semua teman-temanku..jangan ada di antara kami yang sedihnya sendirian dan juga kepadaku, andai telah tertulis di luhmahfuz akan kegagalanku maka ubahlah menjadi kejayaan, Engkau yang Maha Agung, mudah-mudahan A untuk semua subjek.. Amin-amin Ya Rabbal ‘alamin..

Moga doa ini dimakbulkan..istajibillah humma du’a ana3x…

Berdoa lah..sesungguhnya doa adalah senjata orang mukmin..usaha terakhir buat kita..go……………………

"Kata-kata cinta terucap indah...
Mengalir berzikir di kidung doaku...
Sakit yang ku rasa...
Biar jadi penawar dosaku..."

Ingatlah sahabat-sahabat…
~setelah kesulitan pasti ada kemenangan~
~sabarlah wahai hati...la tahzan..~

Manusia mampu merancang..akan tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang..Bila mana yang kita inginkan tidak dimakbulkan oleh Allah, Maka sudah tentu Allah sedang merancang sesuatu yang terbaik buat kita dihadapan sana yang mana tidak terlintas difikiran kita akan hikmah yang dicipta oleh Nya buat jiwa yang kerdil ini..Masya Allah..(surah al-baqarah;ayat 216)..Setelah kuat berusaha, berdoalah, dan terakhir adalah bertawakal..’Barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan(keperluan)nya’(surah at-tahalaq;ayat3).. sahabat-sahabat..Allah mengurniakan apa yang kita PERLU bukan apa yang kita mahu. Ya Allah, kurniakanlah kepada kami apa yang terbaik di sisiMu serta jadikanlah kami tergolong dalam golongan yang bersyukur..amin-amin..ya Rabbal ‘alamin..

Irhamna Ya Allah..Faghfirlana Ya Allah..

~memburu segulung ijazah atas redhaMu-Rabbi~

“Demi jiwa serta penyempurnaannya. MakaAllah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan/kejahatan dan ketaqwaannya. Sungguh, beruntunglah orang yang menyucikan jiwanya, dan sungguh merugilah orang yang mengotorinya.” (QS Asy Syam: 7-10)

our dream –wanna be jundi yg kuat..Takbiir!!..insyaAllah...

Monday, March 30, 2009

Tarbiyyah...???

muwasafat tarbiyyah buat yang bergelar mujahid




koreksi dan muhasabah diri







Tarbiyah bukan untuk orang yang manja.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas.
Da’wah bukan untuk orang yang takut nak bergerak dan mencabar diri.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa..
Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti-yang senang dan mudah join, yang penat, bersusah payah elak.
Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh tuhan.
Kalau tak, batang hidung pun tak Nampak.Bukan bagi yang meletakkan da’wah hanya untuk mencari calon akhawat sebagai sang isteri.

-yang join hanya untuk meminta tolong teman-teman pencerahan bila dia dalam kesusahan.
Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia dapat, tak share pun dengan orang lain..
-yang cepat mengalah,


-yang meletakkan mabit, qiamullail, daurah, dan tathqif dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain.
-yang hanya pandai cakap (dan menulis), tapi amal kosong-yang hanya tahu compare jamaah itu dengan jamaah ini, yang boleh jarah wa ta’dil harakh ini dan itu.

Da’wah bukan untuk orang yang ikut liqa hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu.
Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute.
Da’wah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah.
Da’wah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh.
Da’wah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik motokar besar dan mewah, yang air-cond, dan laju.
Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh.
Tarbiyah bukan untuk orang yang kena contact dan info dia setiap masa tentang perkembangan terkini sedangkan dia kena macam boss, hanya tunggu information.
Pencerahan bukan bagi mereka yang hanya nak berkawan dengan orang berduit dan berharta, yang hidup mewah, dan mengelak berkawan dengan orang susah, miskin, dan pakai comot.
Da’wah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu.
Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, keluarga tak bagi keluar.

Tarbiyyah bukanlah segala-galanya. Tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyyah.

Tanpa anda, orang yang sering beralasan ini, da’wah akan terus berjalan.Islam akan tetap berjaya.Ummah akan tetap terpelihara.

Cuma tanpa pencerahan,
Tanpa tarbiyyah,
Tanpa da’wah,
Belum tentu kita akan Berjaya di mahsyar nanti.

Tak mengapa.Teruskan hidup anda seperti biasa. Da’wah tak memerlukan anda. Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran anda. Berbahagialah seadanya.


*Salam KHAIRAKA buat yang bergelar mujahid*







Thursday, March 26, 2009

Selebriti @ murabbi


Aku sedang melihat-lihat blog orang lain.. tiba-tiba aku terlihat satu blog yang tajuknya menarik minatku untuk teruskan membaca apa yang dikarang oleh penulis iaitu "kau murabbi bukan selebriti"...ambillah manfaat dan nasihat terutamanya bagi yang bergelar pemimpin. Khususnya buat insan yang kerdil ini..koreksi dan muhasabah diri amat perlu dari semasa ke semasa. Ianya perlu konsisten..

"Leaders are learners"-Pemimpin adalah individu yang sentiasa belajar. Saat kita berhenti belajar, saat itulah kita berhenti memimpin. When you are stop learning, you are stop leading. Walaupun kita bukan menjadi pemimpin dalam organisasi yang besar, Tapi setidak-tidaknya kita adalah pemimpin untuk diri sendiri, tetapi tak mustahil juga kita akan menjadi pemimpin untuk anak-anak bila mana kita sudah berkeluarga. Jika lelaki sudah tentu menjadi pemimpin keluarga untuk isteri dan anak-anak.

Aku tersentap seketika..bila terbaca satu statement "Kecenderungan seseorang penulis asyik menulis tentang dirinya sahaja. Begitu juga penceramah asyik bercakap tentang dirinya sahaja"... orang yang bijaksana, menulis tentang ilmu. Orang cerdik menulis tentang peristiwa. Orang pandai menulis tentang 'orang lain'. Hanya orang bodoh menulis tentang dirinya sendiri

Tetapi tak salah jika kita berkongsi pengalaman kan??...Tetapi jangan keterlaluan. Dalam article itu juga ada menyatakan penulis dan pendakwah kini, tidak syumul dari segi personalitinya. Bagaimana tu?... yang dimaksudkan adalah biarlah pendakwah ini adalah lebih baik sedikit dari golongan yang diserunya. Kalau tidak masyarakat akan kecewa apabila melihat figure-figure yang mereka kagumi malah ingin teladani adalah tidak seperti yang mereka harapkan.

Pendakwah tidak sempurna seperti ‘bahan’ dakwahnya. Begitu juga Islam, dengan umat Islam. Islam sentiasa hebat, tetapi muslim adakalanya hebat adakalanya tidak, bergantung sejauhmana mereka mengamalkan Islam itu sendiri!..ada yang mempersoalkan kalau Islam sentiasa hebat tetapi umatnya belum tentu. Jadi kalau begitu dimanakah letaknya keupayaan Islam dalam menjana kehebatan umatnya?

Pernahkah anda terdengar mengenai Dr. Yusuf Al Qaradhawi tentang kelohan seorang intelektual Barat yang baru memeluk Islam? Apa keluhannya?”

“Maha suci Allah yang telah memperkenalkan aku Islam sebelum aku mengenal muslim…”

Jika intelektual itu kenal muslim, mungkin dia tidak tertarikpun untuk memeluk Islam. Jadi dari segi tertib…siapa yang kita nak perkenalkan dahulu? Muslim atau Islam?

Go................fikir-fikir.....................jadi apa yang dimaksudkan di sini, pendakwah atau penulis mesti mengenengahkan konsep dakwah, islam dan tarbiyyah bukan input peribadi atau personalitinya. Bawa orang kepada Allah bukan kepada diri, bawa orang kepada Islam bukan kepada produk atau kumpulan. Wallahu'alam..

Bilakah Suara Wanita Menjadi Aurat?



Pada prinsipnya suara wanita tidak dikira aurat. Allah tidak melarang wanita bercakap dengan lelaki selagi tidak menimbulkan fitnah bagi dirinya dan bagi lelaki itu, tetapi tidak boleh melembut-lembutkan suara dengan tujuan menggoda atau melalaikan. Firman Allah di dalam al Quran:


"Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik." (Al-Ahzab: 32)


Dalam ayat ini, Allah memerintahkan wanita berkata dengan ma'ruf. Ini membuktikan suara mereka bukan aurat. Demikianlah pendapat Syeikh Atiyah Saqr, Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Universiti Al-Azhar, Mesir dalam koleksi fatwanya “Soal Jawab Wanita Islam.” – (Yadim Kuala Lumpur, 1997).


Imam al-Ghazali juga berkata: “Sesungguhnya suara wanita bukanlah aurat kecuali ketika dia menyanyi - maka pada saat itu suaranya aurat.


"Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam Fatwa Muasirah memetik dalil, suara wanita bukan aurat. Kata beliau, al-Quran sendiri mengandungi ayat yang membenarkan wanita berdialog dengan Nabi Muhammad.Pada zaman dahulu ramai kaum wanita di kalangan sahabat yang datang menemui Rasulullah Sollallahu alaihi wasallam untuk bertanya dan berdialog bersama baginda. Mereka menanyakan pelbagai perkara, termasuk hukum dan didengar oleh kalangan sahabat lelaki. Mereka tidak dilarang bersuara ketika itu.


Para ulama tafsir menyebut, suara wanita yang dilagukan adalah termasuk dari kecantikan-kecantikan (yang tidak harus dipertonton dan diperdengarkan kepada lelaki bukan mahram).Tiada khilaf dalam hal ini.(Adwa al-Bayan, 5/10 : At-Tashil Li Ulum At-Tanzil, 3/137;)


Imam As-Suddi berkata : Larangan ini bermaksud larangan kepada kaum wanita menipiskan suaranya (lembut, lunak dan manja) apabila bercakap di hadapan khalayak lelaki. Imam Qurtubi pula mengatakan, kerana suara yang sebegini akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat ( Tafsir Ibn Kathir, 3/483 ; Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, 14/177)


Walaupun begitu, wanita tidak boleh mengeluarkan suara sewenang-wenang; tidak disyariat kepada wanita untuk azan bagi mendirikan sembahyang, kecuali di kalangan mereka sendiri. Apabila seorang wanita ingin menegur kesalahan yang dilakukan imam dalam sembahyang tidak boleh dengan melafazkan tasbih seperti yang dilakukan oleh lelaki, tetapi memadailah dengan menepuk tangannya saja. Mereka juga tidak boleh membaca nyaring dalam bacaan sembahyang.


Kesimpulan suara wanita boleh dibahagikan kepada dua jenis :


1) Suara biasa wanita yang didengari secara jahar kepada lelaki awam


Ia diperbezakan hukumnya di kalangan ulama. Ada yang mengharamkannya secara total, ada yang mengharuskan secara total. Ada pula yang mengharuskannya apabila dijangka tidak membawa fitnah kepada lelaki (Al-Jami' Li Ahkami Quran, 14/227 ; Ibn Qayyim, al-Hasyiah, 6/156 ; ‘Ianah at-Tolibin, Ad-Dimyati ; 3/260 ; Al-furu', Ibn Al-Mufleh, 1/372 )


2) Yang dilembutkan dengan sengaja, dimanjakan dan dimerdukan.


Ia adalah diharamkan untuk diperdengarkan kepada khalayak lelaki secara Ijma'. ( An-Nihayah, Ibn Athir, 42/2 ; Lisan al-Arab, Ibn Manzur , 73/8 ; Tafsir At-Tabari ; 3/22 ; Hasiyah At-Tohawi ; 1/161)


Rujukan:

1. Bolehkah Wanita Berdakwah Melalui Nasyid, tulisan Ustaz Zaharuddin bin Abdul Rahman.

2. Ruangan Rencana dan Pendapat sebuah majalah on-line.


p.s:Nasyid wanita tergolong dalam bab yang diharamkan oleh Islam apabila ia diperdengarkan kepada lelaki yang bukan mahram. Tetapi jika ia dinyanyikan oleh kanak-kanak wanita yang belum baligh atau ia dinyanyikan khas untuk para wanita, ia adalah harus.Wallahua' lam.

Monday, March 16, 2009

Sabarlah Wahai Insan

Salam dari Manjung...

Alhamdulillah...Indahnya nikmat ukhuwwah yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada jiwa insan yang kerdil ini...ana dan sahabiah kampus baru sahaja pulang dari menziarah seorang sahabat yang sekarang masih lagi terlantar di Hospital Seri Manjung, Perak. Sudah 2 malam beliau berada di hospital dengan ditemani sahabat -sahabat perjuangan...kuatkan semangat ya akhi...kita ini ansarullah...kita punya ar-ruhuljadid...Kami di sini tidak putus-putus mendoakan akhi supaya cepat sembuh seperti sediakala dan sama-sama kita menyambung kembali rantai-rantai perjuangan sebagai pendokong agama Allah...Dengan sejuta harapan dan berbekalkan semangat sahabat-sahabat, turut mendoakan agar beliau sihat dan ceria kembali...=)

Tuesday, March 10, 2009

Ini Langkahku


Judul : Ini Langkahku
Aaa... Ini langkahku
Aaa... Terus melaju
Aaa... Ini langkahku
Aaa... Bangkitkan jihad
Ini Langkahku yang kan kuayun
Walaupun payah tak akan jera
Ini langkahku kan trus melaju
Setegar karang bangkitkan jihadku
Aral rintangan datang menghadang
Tapi syurga di bawah kilatan pedang
Hancurkan kedzaliman
Tegakkan keadilan
Pastikan langkahmu wahai pejuang
Dengan Al-Qur'an menjadi pedoman
Hembuskanlah angin pembaharuan
Karena kita khalifaturrahman

Sunday, March 8, 2009

Egois

Manusia dilahirkan dengan sifat semulajadi yang lebih cenderung kepada keburukan. Ego adalah satu sifat yang sinonim dengan manusia zaman sekarang. Menurut Mohd Shukri Hanapi, ego atau sombong adalah sifat mazmumah (keji dan tercela) yang wajib ditinggalkan. Ia bermaksud tidak mahu menerima kebenaran, menganggap diri lebih tinggi dan mulia daripada orang lain. Jika ditanya adakah kita tergolong dalam golongan orang yang ego atau sombong, tentu ramai mengatakan tidak.
Menurutnya lagi, orang yang ego selalu mengiyakan pendapat atau pandangan orang lain apabila berhadapan dengan orang ramai. Di belakang mereka, dia akan mencaci dan menganggap pendapat itu tidak bernas, malah merendahkan personaliti orang berkenaan. Orang sombong juga enggan mengalah walaupun dia bersalah. Dia sanggup bertegang urat asalkan dia menang. Mereka yang sebegini akan berasa puas apabila melihat orang lain diam dan hanya mengiyakan kata-katanya. Dia langsung tidak menghiraukan larangan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Dan taatilah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta orang yang sabar.” (Surah al-Anfal, 46)
Dalam memimpin sesuatu organisasi, pemimpin perlulah mengawal sifat ego yang ada dalam diri, pemimpin perlu membuang sifat ego. Jika ego tidak dikawal atau dibuang, maka ia boleh menggugat organisasi tersebut.
Pemimpin yang ego, yang selalu bercanggahan pendapat dengan ahli, yang berkehendak memenangkan pendapatnya sahaja biasanya mengakibatkan perpecahan. Ini menyebabkan ahli hilang rasa hormatnya pada pimpinan seterusnya menghilangkan ketaatan pada pimpinan. Apabila perkara ini berlaku menyebabkan gerak kerja yang dirancang tidak boleh dijalankan secara lancar.
Analogi yang boleh dibuat, umpama pimpinan itu ibu bapa, manakala ahli adalah anak-anaknya. Ibu bapa menggunakan perkataan seperti ‘anak degil’, ‘tidak guna’ dan ‘keras kepala’ menjadi amalan biasa. Natijahnya, tidak hairanlah jika dilihat apabila anak bergaduh sesama mereka, perkataan yang sama akan dilafazkan. (Mohd Shukri Hanapi)
Apabila ahli-ahli sudah muak dengan sikap pimpinan, mereka tidak lagi menghormati pimpinan. Puncanya kerana pemimpin yang ego sehinggakan ahli menganggap kehadiran mereka menyusahkan dan tidak menghormati mereka sebagai ahli.
Allah memerintahkan hamba-Nya agar sentiasa bercakap dengan lemah lembut dan tidak kasar dalam berbahasa. Allah berfirman yang bermaksud: “Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah) daripada Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari daripada kelilingmu. Oleh, itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu) dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan soal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya.” (Surah Ali Imran, 159)
Berdasarkan ayat itu, Allah bukan saja memerintahkan hamba-Nya sentiasa berlembut dalam ucapan, malah mengingatkan bahawa perkataan atau sifat yang kasar hanya menyebabkan ramai orang lari daripada mendekati diri kita. Allah berfirman yang bermaksud: “Allah tidak suka kepada perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Nisa’, 148).(Mohd Shukri Hanapi)
Seorang pemimpin haruslah pandai bermain psikologi bagi mengawal ahli-ahlinya. Pemimpin juga harus muhabah diri jika ahli-ahlinya mula menjauhkankan diri darinya. Muhabahlah secara positif, cuba mencari kesalahan diri dan jangan asyik mencari kesalahan orang lain. Tingkatkanlah hubungan dengan Allah swt, mohon petunjuk dariNya.
Dialah Allah, yang tidak ada tuhan melainkan dia; yang mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Dialah Allah, yang tidak ada tuhan melainkan dia; yang menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha kuat (menundukkan segala-galanya) ; Yang Melengkapi Segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan dengannya. Dialah Allah, yang menciptakan sekalian makhluk; yang mengadakan (dari tiada kepada ada); yang membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya) ; bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadanya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dialah yang tiada bandingnya, lagi Maha Bijaksana.(Surah Al Hasyr, 22-24)

Friday, February 27, 2009

Lagu Semangat

Gelombang Keadilan

Kan melangkah kaki dengan pasti
Menerobos segala onak duri
Generasi baru yang telah dinanti
Tak takut dicaci tak gentar mati
Bagai gelombang terus menerjang
Tuk tumbangkan segala kezhaliman
Dengan tulus ikhlas untuk keadilan
Hingga pertiwi gapai sejahtera
Takkan surut walau selangkah
Takkan henti walau sejenak
Cita kami hidup mulia
Atau syahid mendapat surga

Thursday, February 26, 2009

Song For Gaza

Michael Heart - We Will Not Go Down
FREE PALESTIN
A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive
They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Monday, February 23, 2009

Tazkiyatun Nafs

Assalamu’alaikum wbt buat semua saudara/i Islam yang dicintai lillahitaala walau di mana kalian berada.

Saudaraku, dalam kita melangkah terkadang kita diuji dengan ujian yang terasa berat pada perhitungan kita hingga kita terduudk menangis. Peritnya terasa, namun ketahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keikhlasan dan semoga kita tabah dan ditetapkan iman.

Sedarlah saudaraku, ujian itu tidak lain adalah untuk menguatkan jiwa dan mematangkan kita. Janganlah sesekali kita menyerah kalah. Sedangkan dalam hal pendidikan juga ada ujian dan peperiksaan yang bertujuan menguji tahap kefahaman kita. Begitu jugalah kehidupan ini, kita sering diuji kerana hidup ini akan dinilai di akhirat kelak dan yang lulus akan ke syurga manakala yang gagal akan dicampak ke Neraka dan mendapat azab yang setimpal dengannya. Yang mendapat kelulusan cemerlang pula akn ke syurga yang tertinggi.

Jadi saudaraku, tak perlulah lari dari ujian yang menekan jiwa tapi perkuatkanlah jiwa untuk menghadapi ujian yang hadir dan terus hadir dalm kehidupan kita demi kecemerlangan kehidupan di akhirat nanti , InsyaAllah

Tazkiyatun nafs (penyucian jiwa)…itulah kunci kejayaan kita di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat yang abadi . Kerana hatilah raja kepada seluruh anggota kita. “IMAN SESEORANG HAMBA ALLAH TIDAK AKAN LURUS SEBELUM HATINYA LURUS, DAN HATINYA TIDAK AKAN LURUS SEBELUM LIDAHNYA LURUS”

Syukran Bittaufiq...Syurga merinduimu...
Salam juang,
Wardah Sir..

zikrullah

Photobucket
MyMuslimPage.com Cursors

Ni hamster saya. Errmmm..dia kuat makan. Kita bagi dia makan sama-sama ek. Biar cepat gemuk..