wardah solehah

Thursday, March 26, 2009

Selebriti @ murabbi


Aku sedang melihat-lihat blog orang lain.. tiba-tiba aku terlihat satu blog yang tajuknya menarik minatku untuk teruskan membaca apa yang dikarang oleh penulis iaitu "kau murabbi bukan selebriti"...ambillah manfaat dan nasihat terutamanya bagi yang bergelar pemimpin. Khususnya buat insan yang kerdil ini..koreksi dan muhasabah diri amat perlu dari semasa ke semasa. Ianya perlu konsisten..

"Leaders are learners"-Pemimpin adalah individu yang sentiasa belajar. Saat kita berhenti belajar, saat itulah kita berhenti memimpin. When you are stop learning, you are stop leading. Walaupun kita bukan menjadi pemimpin dalam organisasi yang besar, Tapi setidak-tidaknya kita adalah pemimpin untuk diri sendiri, tetapi tak mustahil juga kita akan menjadi pemimpin untuk anak-anak bila mana kita sudah berkeluarga. Jika lelaki sudah tentu menjadi pemimpin keluarga untuk isteri dan anak-anak.

Aku tersentap seketika..bila terbaca satu statement "Kecenderungan seseorang penulis asyik menulis tentang dirinya sahaja. Begitu juga penceramah asyik bercakap tentang dirinya sahaja"... orang yang bijaksana, menulis tentang ilmu. Orang cerdik menulis tentang peristiwa. Orang pandai menulis tentang 'orang lain'. Hanya orang bodoh menulis tentang dirinya sendiri

Tetapi tak salah jika kita berkongsi pengalaman kan??...Tetapi jangan keterlaluan. Dalam article itu juga ada menyatakan penulis dan pendakwah kini, tidak syumul dari segi personalitinya. Bagaimana tu?... yang dimaksudkan adalah biarlah pendakwah ini adalah lebih baik sedikit dari golongan yang diserunya. Kalau tidak masyarakat akan kecewa apabila melihat figure-figure yang mereka kagumi malah ingin teladani adalah tidak seperti yang mereka harapkan.

Pendakwah tidak sempurna seperti ‘bahan’ dakwahnya. Begitu juga Islam, dengan umat Islam. Islam sentiasa hebat, tetapi muslim adakalanya hebat adakalanya tidak, bergantung sejauhmana mereka mengamalkan Islam itu sendiri!..ada yang mempersoalkan kalau Islam sentiasa hebat tetapi umatnya belum tentu. Jadi kalau begitu dimanakah letaknya keupayaan Islam dalam menjana kehebatan umatnya?

Pernahkah anda terdengar mengenai Dr. Yusuf Al Qaradhawi tentang kelohan seorang intelektual Barat yang baru memeluk Islam? Apa keluhannya?”

“Maha suci Allah yang telah memperkenalkan aku Islam sebelum aku mengenal muslim…”

Jika intelektual itu kenal muslim, mungkin dia tidak tertarikpun untuk memeluk Islam. Jadi dari segi tertib…siapa yang kita nak perkenalkan dahulu? Muslim atau Islam?

Go................fikir-fikir.....................jadi apa yang dimaksudkan di sini, pendakwah atau penulis mesti mengenengahkan konsep dakwah, islam dan tarbiyyah bukan input peribadi atau personalitinya. Bawa orang kepada Allah bukan kepada diri, bawa orang kepada Islam bukan kepada produk atau kumpulan. Wallahu'alam..

1 comment:

  1. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

    ReplyDelete

zikrullah

Photobucket
MyMuslimPage.com Cursors

Ni hamster saya. Errmmm..dia kuat makan. Kita bagi dia makan sama-sama ek. Biar cepat gemuk..