wardah solehah

Thursday, February 19, 2009

Hati



“Pandangan mata selalu menipu..pandangan hati selalu tersalah..pandangan nafsu selalu melulu..”begitulah lirik lagu yang sering diperdendangkan oleh ahli kumpulan nasyid Hijjaz.

Sebagai seorang daie, perlunya kita menjaga hati, bila mana daei tidak menjaga hatinya maka rosaklah dirinya, lantas terfitnahlah islam kerananya dan runtuhlah dakwah ditangannya. Na'uzubillah..Seketul daging yang dijadikan Allah dan diletakkan dalam anggota badan kita adalah merupakan segumpal darah anak adam yang dipanggil hati. Jika hitam daging itu, maka buruklah akhlak dan seluruhnya, jika bersih daging itu, maka cantiklah luarannya dari segi akhlak khususnya. Mendidik hati dan mentarbiyyah diri bukanlah mudah sepertimana yang disangka.

Dalam hidup ini, kita sering diuji dengan masalah hati. Terutama sekali bila mana kita berada dalam organisasi di dalam persatuan yang menjadi penggerak kepada kerja-kerja islam itu sendiri. Masalah hati yang timbul sesama lelaki dan sesama perempuan seterusnya membawa kepada permasalahan hati antara lelaki dan juga perempuan. Contoh masalah hati antaranya dengki, su’uszzhon , iri hati dan sebagainya. Masalah hati yang timbul antara lelaki dan juga perempuan yang dimaksudkan adalah lahirnya perasaaan suka, cinta, dan sayang yang mengundang kepada dosa-dosa besar hasil dari perbuatan zina mata, hati, tangan dan seumpama dengannya.

Gejala negative ini adalah menjadi virus dalam haraki islam dan merupakan penyakit keturunan. Ianya perlu dirawat sesegera mungkin supaya tidak menjadi barah dalam perjuangan islam seterusnya merencatkan kegiatan dakwah. Gerak kerja islam yang dilakukan perlulah bersih lagi suci dari segala kekotoran yang membinasakan supaya datangnya keberkatan dalam menuju mardhatillah. Ada beberapa proses yang perlu dijalani oleh semua individu muslim dalam menyelesaikan masalah ini sepertimana nasihat yang diutarakan oleh Ibrahim Al-Khawas penyucian hati berlaku apabila:


1) Sentiasa berzikir mengingati Allah
2) Membaca A-Qur’an
3) Tahajjud di sepertiga malam
4) Bergaul dengan orang-orang yang soleh
5) Mengamalkan puasa sunat secara istiqamah

Ia merupakan godaan syaitan yang menodai anak adam. Godaan-godaan ini hendaklah kita tepis dengan mengamalkan kaedah-kaedah penyucian hati yang disebutkan di atas. Elakkan “cinta ana enti” bagi pejuang-pejuang islam. Terutama sekali kepada daei, anda adalah role model dan aktivis dakwah. Mad’u meletakkan kepercayaan kepada daie. Slogan “Inni daie ilallah” begitulah kata-kata yang dilontarkan oleh aktivis-aktivis dakwah terdahulu. Moga slogan itu, menjadi pencetus perubahan kepada kita sebagai pendokong islam.

Ayuh!!..sahabat-sahabat..sama-sama kita koreksi diri. Islah diri lakukan tajdid. Lakukan perubahan dari semasa kesemasa secara konsisten. Bersangka baik sesama manusia. Sama-sama mendidik hati dan mentarbiyyah jiwa. Tahajjud dan bermunajatlah kepadaNya sebagai tanda kerdil seorang hamba. Katakan tidak pada nafsu yang membinasakan. “Syurga itu mahal, berusaha mendapatkannya dengan bekerja keras untuk membayarnya”. Wallahu’alam..
salam jihad=)
wardah sir..

No comments:

Post a Comment

zikrullah

Photobucket
MyMuslimPage.com Cursors
read quran

Ni hamster saya. Errmmm..dia kuat makan. Kita bagi dia makan sama-sama ek. Biar cepat gemuk..